BEL AĞRISI

Bilimsel çalışmalar; her 5 kişiden 4’ünün en az bir kere akut bel ağrısından şikayet ettiğini, akut ağrısı olan bu kişilerin 2/5’sinin de ağrılarının kalıcı hale geldiğini göstermekte. Bel travmaları ve ağır kaldırmaların çoğu sanıldığının aksine bel fıtığına değil, omurlar arası segmentlerde fonksiyon kayıplarina ve faset eklem problemlerine yol açar. Omurga kaynaklı olmayan birçok neden bel ağrısına yol açar. Çünkü birçok anatomik yapı kaynağını bel omurlarından alır veya buraya komşu yapılara uzanır.

Bel ağrılarının çok önemli bir bölümü cerrahi olmayan yöntemlerle tedavi edilir. Cauda equina adi verilen klinik durumda ise ciddi kuvvet kaybı ve idrarını tutamama sorunu gelişir ve acil operasyon gereklidir. Fizik tedavi ve rehabilitasyon yöntemleri ağrıyı azaltır, kas gerilimi gibi sorunları ortadan kaldırır ve fonksiyon kayıplarını düzeltir. Genel olarak bel ağrısında 2 günden fazla yatak istirahati uygun değildir. Doğru tanı konulduğunda manuel terapi uygulamaları ve enjeksiyon tedavileri yüz güldürücüdür. Standart yöntemler her hastada aynı sonucu vermeyebilir. Her hastanın rehabilitasyon programı kendine özel düzenlenmelidir.

Bel ağrılı hastada hedef kronikleşmeyi önlemek ve bir an önce hastayı günlük yaşamına geri döndürmektir. Bu hedefleri bir fizik tedavi ve rehabilitasyon kliniği hastaya sağlar. Hangi sorunlar bel ağrısına sebep olabilir? Sorunun ilerlemesini engellemek amacıyla, bel ağrılarının tanisi en kisa sürede konmali ve tedavisine hemen baslanmalidir.

Omurga ve Iliskili Yapilardan Kaynaklanan Bel Agrisi

Kök Basısı:

Genellikle fıtıklaşmış bir diskten kaynaklanan ve sıkışmış bir sinirin bacak ağrısına yol açması durumudur. Siyatik ağrısı diğer adıdır. Ayrıca bacakta uyuşma ve hareket bozukluğu görülebilir.

Miyofasyal Ağrı:

Genellikle uygun olmayan durus(postür), oturma, ve çalisma biçimlerinden kaynaklanan kas agrilaridir. Bel ve bacagin degisik bölgelerinde agri hissedilebilir. Hastalar bazen uykusuzluktan ve sabahlari dinlenmemis kalkmaktan sikayet ederler.

Kanal Darlığı:

Bacaga giden sinir köklerinin ya da omuriligin, bulunduklari kemik bosluklarda sikismalarindan ve genellikle kök sikismasina benzer sikayetlere sebep olma durumudur. Orta yasin üstündeki hastalarda daha siktir ve yürüme mesafesinin kisitlanmasi agriya ek olarak hastayi rahatsiz eden durumdur. Bel ve bacakta agri, uyusma, ve agirlik hissine sebep olabilir.

Tendon, Ligaman(Bag) ve Yumusak Doku Agrisi: Ağrı hasara uğramış dokuyla sınırlıdır ve yayılmaz. Ağrı dokuların aşırı gerilmesinden ya da aşırıi kullanımından kaynaklanır.

-Omurga Disindan Kaynaklanan Bel Agrisi Apandisit, böbrek hastaligi, rahim sorunlari, ve idrar yolu enfeksiyonu bele yansiyan agri durumlari için bazi örneklerdir.

-Tedavi Seçenekleri

Bel sorunlarinin tedavi ve rehabilitasyonu üç asmada gerçeklesir.

Ilk asama da, yani akut fazda, FTR uzmanlari agri ve enflamasyon sonucu olusmus ödemi tedavi ederler. Agrinin hangi dokudan kaynaklandigini tespit ettikten sonra, yani spesifik bir tani koyduktan sonra, tedavi plani içinde istirahat, ilaçlar, buz, özel enjeksyonlar, mobilizasyon ve fizik tedavi uygulamalari yer alabilir. Özellikle bel fitiginda, ama genel olarak tüm akut agrilarda, agrinin büyük bir kismi hasara ugramis bölgede gelisen ödem ve enflamasyondan kaynaklanmaktadir. Birinci asamada uygulanacak tedavilerin amaci bu süreci en kisa zamanda sonlandirmaktir.

Ikinci asama da, ya da iyilesme asamasinda, vücut bölgelerini uygun pozisyonlarina geri döndürecek esneklik ve kuvvetlendirme programlarina ve uygulamalarina baslanir. Bunun amaci hastayi isine, hobilerine, ve spor yasamina geri kazandirmaktir.

Üçüncü asama nin amaci, iyilik halini korumak ve tekrarlamalari engellemektir. Önceki egzersizlere ek olarak, tüm vücut fitness programi kullanilarak, vücut genel biyomekanigi ve birinci asamada biraz azalmis olan dayaniklilik en iyi düzeye geri getirilmeye çalisilir.