LENFÖDEM VE TEDAVİSİ

Vücudumuzun hücresel faaliyetleri sonunda normal olarak oluşan lenf sıvısı, dokular içinden lenf damarları ile toplanır. Lenf düğümlerinden süzülen lenf sıvısı kan dolaşımına karışır.

Bu olması gereken dolaşım, lenf düğümlerinde veya lenf yollarında değişik sebeplerle oluşan rahatsızlıklar nedeniyle kesintiye uğrarsa lenf sıvısı doku içinde birikmeye başlar. Buna “LENFÖDEM” denir. LENFÖDEM GÖRÜLEN DURUMLAR

Kadınlarda Meme Kanseri sonrası lenf düğümlerinin cerrahi veya radyoterapi nedeniyle zarar görmesi kolda lenfödem gelişmesine neden olabilir. Doğuştan lenf düğümleri veya lenf yollarındaki yetersizlik nedeniyle bacaklarda lenfödem gelişebilir. Bu ödem ileri boyutlara ulaşabilir( Elephantiasis-Fil Hastalığı). Lenfödem çoğunlukla ileri yaşlarda ortaya çıkar, ancak doğumdan itibaren de görülebilir.

LENFÖDEMİN TEDAVİSİ

Günümüzde lenfödemin tedavisi yapılabilmektedir. Doğuştan ya da sonradan oluşmuş lenfatik sistemin yapısal bozukluğunu gidermek mümkün değildir. Ancak lenfödemi ortadan kaldırmak ve tekrar oluşmasını önlemek mümkündür.Bu tedaviyi cerrahi ve cerrahi olmayan tedavi başlıkları altında toplayabiliriz. Cerrahi olmayan tedavi yöntemlerinden Kompleks Fiziksel Terapi (C.P.T) lenfödem tedavisinde en başarılı yöntemdir. Bu tedavinin içeriği şunlardır;

Ödemli cildin temiz ve nemli tutulması

Tüm vücuda elle yapılan özel lenf drenajı

Cihazla yapılan lenf drenajı

Drenajdan sonra şiş kol veya bacağın özel bandaj sistemi ile sarılması

Terapi kürünün sonunda ölçülere uygun basınçlı giysi giyilmesi

Hastanın kendisine verilen masaj, egzersiz, bandajlama ve basınçlı giysinin giyilmesi ile tedavinin devamının sağlanması

Tedavi süresi hastalığın ciddiyetine göre 2 ila 8 hafta arasında değişebilmektedir. Lenfödem hastalarının dikkat etmesi gereken bazı hususlar aşağıda sıralanmıştır:

Cildinizi korumak için bazı noktalara dikkat edebilirsiniz. Bulaşık – çamaşır yıkama veya bahçe ile uğraşırken mutlaka eldiven kullanın.

En ufak sıyrık veya kesikte hemen yarayı iyi temizleyin ve mikrop kırıcı ile cildinizi koruyun. Kızarma ve şişmede hemen doktorunuza başvurun.

Şişmiş kol veya bacağınızı güneş ve güneş yanığından koruyun.

Kol veya bacaklarınızı iyi kurulayın özellikle parmak aralarını nemli bırakmayın. Mantar enfeksiyonu gelişimini engellemye çalışın.

Tırnaklarınızı keserken tırnak makası kullanın. Kendinize ait bir makasınız olsun.

Lenfödem olan kolunuzun üzerine yatmayın.

Şiş olan kolunuzdan tansiyon ölçtürmeyin ve kan aldırmayın (iğne yaptırmayın.

Tedavi sorası iyilik halini devam ettirmek için mutlaka lenfödem çorabı giyinin

Fazla kilo almayın ve terlemekten kaçının.

Sıcak ortamlardan uzak durun, kaplıcaya gitmeyin, güneşte uzun süre kalmayın

İmkan varsa yüzme sporu yapmanız çok faydalı olacaktır.