OSTEOPOROZ

Osteoporoz nedeniyle oluşan kırıklar önemli sağlık risklerine ve giderlerine yol açmaktadır. Sorun, öncellikle olayın gizli kalmasından kaynaklanmaktadır. İlk yapılması gereken osteoporozu olanlara tanı koymaktır ve riskli bireyleri tespit etmektir. FTR uzmanları osteoporozun önlenmesini ve de kırık sonrası tedaviyi üstlenmektedirler. Uzun süreli tedavinin temeli, kemikleri ağırlık yükleyen egzersizlerle kuvvetlendirmek ve düşmeleri engellemek için dengeyi geliştirmektir.

Osteoporoz İçin Risk Taşıyor musunuz?

Çeşitli ölçüm yöntemleriyle kemik yoğunluğu tespit edilerek önlem alınabilmektedir. Bu bilgiler normal sınırlara göre kişinin kemik yoğunluğunun nerede olduğunu ortaya koymaktadır. Osteoporoz tedavisinde Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon yaklaşımı agresif ve çok yönlüdür. Bu tedavi, medikal ve egzersiz tedavisini içerir. Kemik yoğunluğu hakkında fikir sahibi olmanın tek yolu ölçüm olabilir ancak, bazı risk faktörleri osteoporozu olabilecek hastalar hakkında ipucu verebilir:

1. Kadın olmak;

2. Narin yapılı olmak;

3. İleri yaş;

4. Ailede osteoporoz hikayesi;

5. Erken menopoz;

6. Kalsiyumdan fakir beslenme;

7. Bazı ilaçlar(kortikosteroidler, antiepileptikler, aşırı tiroid hormonu);

8. Hareketsiz bir yaşam tarzı;

9. Sigara içimi;

10. Aşırı alkol alımı.

Risk gurubunda olduğunuzdan kuşkulanıyorsanız, FTR uzmanınıza başvurarak Osteoporoz gelişmeden önlemler almaya başlamanız mümkündür.

Osteoporozun Önlenmesi ve Tedavisinde Egzersiz

Kemiklerin sürekli yüke maruz bırakılması sağlıklı kalmaları için elzemdir. Bu olmadan kemiklerde hızlı bir yoğunluk kaybı olmaktadır. Egzersizin birkaç etkisi vardır:

Çocuklarda ve gençlerde kemik kütlesini maksimum seviyeye çıkarmak,

Erişkinlerde kemik kütlesini korumak,

Menopoz sonrası kadınlarda ve yaşlılarda kemik kaybını azaltmak.

FTR uzmanı kemik sağlığı ve kemik kaybının önlenmesi için egzersiz önerdiğinde, bazı genel ilkeleri sürekli göz önünde tutmaktadır:

1. Özgüllük: Egzersiz amaçladığı dokular üzerinde etki yaratabilecek şekilde düzenlemelidir;

2. Aşırı Yükleme: Egzersizin yoğunluğu, ilerlemenin devamı için sürekli artması gerekir;

3. Geriye Dönebilirlik: Egzersiz programı sonlandırılırsa elde edilmiş yararlar kaybolacaktır;

4. Başlangıç Değerler: En zayıf kemik değerleri ile egzersize başlayanlarda en çok kuvvetlenme olacaktır.

5. Azalan kazanımlar: Elde edilecek fizyolojik kazanımlar için bir biyolojik tavan seviyesi vardır. Bunu ötesinde ilerlemek için küçük kazanımlar için daha fazla efor gerekecektir.

Özel Topluluklar İçin Egzersiz

İskelet sisteminin bilinen bozuklukları, kas-sinir sisteminin bilinen bozuklukları, beslenme kaynaklı ya da endokrin sistem sorunları olanlar, ve kemik yoğunluğunu etkileyen ilaçlar kullananlar rehabilitasyon amaçlı egzersiz programı konusunda FTR uzmanına danışmalıdırlar. Bu özellikle kuadripleji ve parapleji gibi önemli kas-sinir sistemi sorunları olanlar için önemlidir. Egzersiz programı hekimin önderliğinde ve diğer tedaviler eşliğinde uygulanmalıdır. Kişinin kas iskelet sisteminin egzersiz stresine dayanabilme kapasitesi bilinerek ve kendisine özgü bir program yaratılarak, tedavi programı çizilmelidir. Bundan dolayı, osteoporoz ve diğer hastalıkların patolojisini ve fizyolojisini bilen bir FTR uzmanı rehabilitatif egzersiz programından sorumlu olmalıdır.

Kırk yaşın üstünde olan ve ilk kez egzersiz programına başlayanlar kalp-damar hastalıkları açısından risk taşıyabilirler ve hekime danışmalıdırlar. Egzersiz kemik kütlesini artırıcı ya da koruyucu etkisi yanında, kalp ve akciğer kondisiyonunu artırıcı etkisi de vardır. Kas gücünü artırmak ya da korumak amacıyla düzenlenmiş egzersiz programları da kemiği kuvvetlendirici etkileri vardır. Kemik yapımının çoğu 35 yaşından önce tamamlandığından, orta ve ileri yaştaki kadınların çoğunda egzersiz sonucunda kemik yoğunluğu artabilmektedir.

Özellikle kemik yoğunluğu üzerinde olumlu etkisi olan egzersizler ve sporlar olduğu bilinmektedir:

Koşu

Ağırlık kaldırma

Aerobik

Merdiven çıkma

Raket sporları(tenis, skuaş)

Saha sporları(futbol)

Kort sporları(basketbol, voleybol)

Dans(folklor, modern, bale)

Yürüme ve yüzmenin olumlu ya da olumsuz etkisi olduğu kesin değildir